JERKY SNOW CAMP 2012 Macedonia - slunečný skialp a základové laviny

Po loňském přerušení zapříčiněném velkou pracovní zaneprázdněností jsme na konci března 2012 vyrazili na další SNOW CAMP. Za podpory firmy Jerky a v rámci Komise tradičního skialpinismu ČHS jsme ve dnech 24. března až 1. dubna 2012 působili ve třech makedonských pohořích – Šar planina, Korab mountain range a Baba – Pelister. Počasí vyšlo fantasticky, když až na jeden částečně pošmourný den bylo stále jasno, a nebe téměř bez mraku. K tomu se přidal silný vítr, základové laviny a v oblasti Korabu čerstvé velké medvědí stopy. Shrnuto a sečteno, skialpinistický výlet jak má být.

Z Popovy šapky vyrážíme vstříc zapadajícímu slunci
Z Popovy šapky vyrážíme natěžko vstříc zapadajícímu slun­ci

Další články a ohlasy:
V potu tváře aneb skialp v Makedonii z pohledu EUroženy
Na skialpech na Titov vrv (2748 m) v makedonském pohoří Šar planina
Na skialpech na Golem Korab (2764 m) – nejvyšší vrchol Makedonie a Albánie
V potu tváře – na horyinfo.cz
Jarní akce tradičních skialpinistů – na horosvaz.cz

Předchozí skialpinistické výlety na Balkán:

Naše tábořiště ve výšce těsně přes dva tisíce metrů
Naše tábořiště ve výšce těsně přes dva tisíce metrů

Časový přehled:
24. 3. sobota – po skončení Valné hromady ČHS 2012 a promítání Jan Pala – S lyžemi v Libanonu na festivalu Kolem světa 2012 jsme po Praze naložili většinu účastníku a vyrazili do Brna, kde už před hotelem Grand stepoval poslední skialpinista

Dehydratací jsme netrpěli

25. 3. neděle – v odpoledních hodinách jsme kolem Skopje a Tetova přijeli do lyžařského střediska Popova šapka, kde jsme se adaptovali na místní kuchyni a pivo Skopskoe. Oboje bylo výborné. Po občerstvení jsme nabalili věci na dvě noci a vyrazili do hor. Ke spaní jsme si vybrali dolinu pod jeskyní netopýrů (pouze pracovní název, originál neznáme)

Před Titovým vrvem je potřeba se posílit – sušené maso Jerky v tom vydatně pomáhá

V dolní části stoupání na kopec přezdívaný Antena
V dolní části stoupání na kopec přezdívaný Antena

Pavel valí hore kopcom na Antenu

26. 3. pondělí – skialpinistický výlet na třetí nejvyšší vrchol bývalé Jugoslávie (po Triglavu (2864 m) a Korab (2763 m)) Titov vrv (2748 m) přes několik kopců v rozmezí nadmořských výšek 2513 až 2704 metrů. Cestou pár základových lavin a nepříjemně potrhaný svah. Výstup až na vrchol na pásech. Sjezd výborný. Cestu zpátky jsme si úmyslně prodloužili o traverzy přes pár dalších dolin.

Titův vrv je ten nejvzdálenější vrchol – ještě tam nejsme

Zase nějaká základová lavina a nepříjemně popraskaný svah

Další základová lavina, už by mohly přestat

I takovéto svahy bylo nutné scházet cestou na Titův vrv

Někde pod vrcholem Titova vrvu

Třetí nejvyšší vrchol bývalé Jugoslávie je na dosah
Třetí nejvyšší vrchol bývalé Jugoslávie je na dosah

Dušan valí dole kopcom z Titova vrvu

Slunce zaadá, do tábora to máme ještě daleko
Slunce zapadá, do tábora to máme ještě daleko

27. 3. úterý – další plně lyžařský den, když jsme dali tři parádní sjezdy. Odpoledne jsme vše sbalili, přesunuli se na Popovu šapku a sjeli do Tetova. Po bezalkoholovém občerstvení (v Tetovu není v restauracích pivo) jsme přejeli k Mavrovskomu ezeru. Původní nástupní místo na Korab (2763 m) nám zatarasila základová lavina, která zatarasila cestu. V noci jsme už nechtěli řešit žádné alternativy, a tak jsme zaparkovali v hospodě

28. 3. středa – pro přístup do oblasti Korabu (2763 m) jsme zvolili alternativní cestu, nabalili stany a proviant na pár dní a pěšky vyrazili do hor. Po nějaké době jsme došli ke sněhu, potokem nastoupali pár set výškových metrů a mohli nasadit lyže. Čekala nás dlouhá krásná větrná hřebenovka vylepšená o celkem čerstvé stopy medvěda (foto dodá Ropák). Jako místo nocování jsme zvolili pláň u místní varianty salaše s tím, že by tam mohla být voda. Voda tam nebyla ani po prokopání tři metry výsoké sněhové pokrývky

Hřebenovka cestou ke Korabu

Sněhu bylo na hřebenu naváto neuvěřitelné množství

29. 3. čtvrtek – vyrážíme na Korab (2763 m) podél řady úctu vzbuzujích základových lavin. Korab je čistě skialpinistický kopec a nahoru se dá v pohodě vyjít na pásech, pokud nechybí – jako v našem případě – na dvaceti metrech sníh. Výhledy z vrcholu jsou fantastické jak na makedonskou, tak na albánskou stranu. Sjezd po výstupové trase pohodový, když do Albánie jsme se raději nepouštěli. Některým to nestačilo, a jdou se dounavit ještě dalšími sjezdy

Na vrcholu Korabu, zatím nejsme všichni, ale pivo Skopsko se už pije

Ruda sjíždí z Korabu

Markéta ve vrcholové části Korabu

Ruda míří pod převěje

Rychlý průjezd kolem další základové laviny, sněhové bloky byly mnohem větší než my

Naše tábořiště poblíž tzv. salaše

30. 3. pátek – jemně se pokazilo počasí – sněží a fouká, takže dáváme jenom pár sjezdů do vedlejší doliny a zpátky ke stanům. Vzhledem k počasí balíme stany a mizíme pryč. Naším posledním cílem je oblast blízko řeckých hranic.

Ropák se koupe v potoce zásadně s botama na nohách
Ropák se koupe v potoce zásadně s botama na nohách

31. 3. sobota – ráno vyjíždíme autem do lyžařského střediska Pelister. Kromě jednoho z nás, se ostatní nechávají vytáhnout sedačkovou lanovkou dvě stě výškových metrů – je potřeba alespoň jednou vyzkoušet makedonské vleky. Následně šlapeme v rámci odpočinkového výletu na stoupacích pásech hřebenem a kamennými poli k prvnímu vrcholu 2468 metrů. Z něj je vidět nedaleký hlavní vrchol (2601 m) s vysílačem, ale už na něj kvůli zanedbatelnému převýšení a skalnatému hřebenu nejdeme. Před námi je fantastický sjezd nejprve kamennými poli a níže borovicovým lesem. Po traverzu z bezsněhové oblasti se dostáváme k horní stanici kotvy (1785 m) a pod vleky sjíždíme dolů. Vynikající zakončení výletu. Balíme se, přejíždíme na krátkou návštěvu do města Ohrid patřícího do UNESCO a míříme na sever. Jediným (zato však velkým) překvapením je benzínová stanice přes makedonsko-srbskou hranicí. Tady byl čerpadlář schopen do nádrže, v níž bylo ještě odhadem deset litrů nafty a jejíž celkový objem je 50 litrů, načepovat 51,13 litrů nafty! Neuvěřitelný zázrak.

Dušan kousek pod vrcholem 2468 metrů

Z výšky 2468 m na 2601 m vysoký Pelister vede kamenný hřeben

Už jedeme dolů, když naše další dvojice stoupá ještě na vrchol

Sjezd z předvrcholu Pelisteru

1. 4. neděle – bezpečný návrat do České republiky v dopoledních hodinách

Některé z navštívených vrcholů:
Titov vrv (2748 m)
Korab (2763 m)
Baba – Pelister

O Makedonii:
Z toulek po Makedonii, prof. J. Komárek – ukázka z práce prof. J. Komárka v časopise Vesmír, číslo 9, 2009
Makedonie.biz

Shrnutí:
Makedonská pohoří nabízejí fantastické možnosti na různorodé skialpinistické aktivity od začátečníků až po extremisty. V jarním období je potřeba dávat pozor na rozsáhlé základové laviny v jižně orientovaných svazích, na vlastní spouštění lavin. V každé z oblastí jsme narazili alespoň na jednu skialpinistickou stopu. V minimálně navštěvované oblasti Korabu je dobré dávat v zimě pozor na větší zvířata jako je medvěd. K některým z navštívených míst budou věnovaný samostatné články.