Ski the Mountains of Lebanon 2012 - přehled výsledků

Ve dnech 12. až 20. února 2012 jsme působili v Libanonu v rámci skialpinistického výletu Ski the Mountains of Lebanon 2012 – pozvánka. Matúš a Mirka začali už 11. února. Předehrou výletu byl krach maďarské letecké společnosti Malév, u níž jsme měli koupené letenky. To nebyla jediná zajímavost tohoto skialpinistického podniku. Výlet podpořili Tilak, Jerky, Snowpulse, Baston, a spoluorganizovali Společnost Medici, 155. Horolezecký oddíl Vsetín a Komise skialpinismu ČHS.

První verze loga skialpového výletu do Libanonu 2012
První verze loga skialpového výletu do Libanonu 2012 – návrh Matúš

ODKAZY:
Ski the Mountains of Lebanon 2012 – pozvánka
Libanon 2012 -kuchyna.net
SkiMzaar.com

Tady to šlo ještě na pásech, o kousek výše jsme museli vytáhnout stoupací železa

Na hřebenu kousek od Sannine

Účastníci:

1. Jan Pala (skialp, Klecany, Jablůnka, Česká republika) – vedoucí

Palič v Grande Coulee

2. Matúš Sventek (skialp, Višňové, Slovensko)

Matúš v mírné části Grande Coulee

3. Miroslava Kuchyňová (skialp, Višňové, Slovensko)

Mirka práší ve Farayia Mzaar

4. Adam Daněk (skialp, Praha)

Adam ve střední části Grande Coulee

5. Roman Gregus (skialp, Slovensko/Irsko)

Roman ve Faraiya-Mzaar

Průběh výletu:

11. 2. sobota – odlet dua Matúš a Mirka z Budapešti přes Istanbul do Bejrútu, Turkish Airlines ztratili Matúšův batoh se skelety, oblečením, lavinovým vyhledávačem a řadou podobných „zbytečností“
12. 2. neděle – odlet Adam a palič z Prahy do Frankfurtu, Roman přiletěl do Frankfurtu z Dublinu, následně noční let do Bejrútu. Matúšovi vezeme náhradní skelety, stoupací pásy a jiné věci.
13. 2. pondělí – potkali jsme se všichni na ubytku v Bejrútu, řešíme ztracený batoh. Kvůli batohu nejedeme rovnou na sníh, ale máme kulturní program v Bejrútu. Navečer se přesunujeme do Faraye. Výborné ubytování nacházíme téměř na konci vesnice/města

S aktivovaným lavinovým batohem Snowpulse podél základny libanonské armády

14. 2. úterý – první lyžařský den, začátek u hotelu Snow Dome, výstup na pásech a výše na stoupacích železech na vrchol Dóme du Mzaar (2465 m), kde z druhé strany končí nejvyšší sedačková lanovka lyžařského střediska Faraya Mzaar. Po hřebenu přes různé hupy na nejvyšší vrchol Sannine (2564 m). Z něj většina skupiny sjela přímo od kříže nejprudším úsekem do kuloáru Grande Coulee a jím dolů do výšky 1630 m.

S libanonským kolegou, co se drží mých lyží Movement Iki, na vrcholu Sannine

Dojezd na silnici, nabalit šest lidí do auta a jedeme
Dojezd na silnici, nabalit šest lidí do auta a jedeme

15. 2. středa – naplánovaný přesun do Cedars, takže máme k dispozici jenom půl dne. Chceme využít lanovky k přiblížení se ke hřebenu, ale neprodávají jednotlivé jízdy. Jelikož i hodně silně fouká, volíme freeride s využitím lanovek. Výborně jsme zalyžovali a rozjezdili vše, co se dalo. Odpoledne přejíždíme do Cedars.

Matúš práší ve Faraiya Mzaar

Synchronizované lyžování ve Faraiya-Mzaar

16. 2. čtvrtek – Matúš zjistil, že mu přišel batoh na letiště do Bejrútu, takže s Mirkou mizí dopoledne pryč. Venku se čerti žení, tj. silné sněžení s odpovídající rychlostí větru, viditelnost maximálně do 50 metrů. Odpoledne to přešlo v regulérní sněhovou bouři, kdy blesky práskaly v blízkém okolí a hrom následoval téměř vzápětí. Slovenští kolegové stihli dojet do Bejrútu na letiště, vyzvednout batoh, navštívit kancelář Turkish Airlines pro vybrání kompenzace za zdržení a ještě večer dojet zpátky do Cedars. My ostatní (Adam, Roman a já) jsme celý den hráli karty a nevystrčili ani nos.

Sněžné skútry je nutné parkovat v hotelu – aby je bylo možné ráno najít

17. 2. pátek – počasí: sněhová bouře, viditelnost do 100 metrů, silný vítr se sněžením, lavinové nebezpečí na stupni 4. Pod vleky, resp. vedle vleků, protože nosná lana a sloupy jsou téměř ve výšce našich hlav jdeme napřed pod sedačkou a následně pod kotvou do výšky 2580 m. Držíme se lana a sloupů, protože to je to jediné, co je vidět. Zmrznutí končíme těsně pod horní stanicí kotvy. Výše nejdeme kvůli lavinovému nebezpečí a nulové viditelnosti. Sjezd celkem dobrý – s neustálým sledováním sloupů.

Výška 2580 metrů – končíme

18. 2. sobota – počasí: sněhová bouře, viditelnost do 100 metrů, silný vítr se sněžením, lavinové nebezpečí na stupni 4. Výlet dolů za cedry. Našli jsme jich pár, a pak také hospodu, kde dělali dobré jídlo.

Večer v Cedars

19. 2. neděle – dlouhý sestup a sjezd z Cedars do Bsharry, závěr přes terasy v parádním prašanu

Mizíme do civilizace – kolem cedrů

20. 2. pondělí – odlet do Frankfurtu, resp. Istanbulu, resp. Roman do Amánu

Podrobněji k výletu bude v blízké budoucnosti.

Praktické informace:

doprava do Libanonu – letecky s Turkish airlines nebo Lufthansou
doprava po Libanonu

• v Bejrútu taxi služba Alfa taxi tel. 01/560910 nebo mobil 03/249697
  • ve Faraya village taxi služba Samir taxi 00961 70 103010, email: mountainservice@hotmail.com
  • autobusy – linkové autobusy jezdí poměrně často, v případě cesty s lyžařskou výbavou a batohy se platí za místa, kde se dají lyže a batohy

Matúšův komentář na Snehoty.sk
„Fantasticke podmienky, prasan vsade, za hodinu nasnezi 10 cm. Problemom je brutalny vietor a difuzka. Miestne vleky su zasypane skoro po lano a snezne skutre parkuju v lobby hotelov aby ich o hodinu nasli. Ale pozor, restauracia v uplej riti vo vyske 2000mnm je otvorena a vari lepsie by sme cakali. Zaujimavostou je prave prebiehajuca snehova burka pri ktorej zaroven snezi (vodorovne).“