Začátkem prosince 2009 jsem pobýval pár dní v Kazachstánu, kde vyšel na konci týdne čas na nějaké lyžování, například Podvečerní skialpový výlet nad Čimbulak v Kazachstánu do 3330 m. Při tomto výletu jsem využil cepín Simond Titanium 820 MXC Ti v délce 60 cm.
Cepín Simond Titanium 820 MXC Ti na batohu Karrimor
Cepín do ČR dováží Baston, a k dostání je na Quill-Outdoor, Simond: turistický cepín Ti titan 820 MXC za cenu 5990 Kč oproti normální ceně 6577 Kč. Pro zajímavost, tento cepín stojí v Rusku 16228 rublů, což je asi 9600 Kč (Simond METALLIC TITANIUM 820 MXCTI na bask.ru).
Cepín Simond Titanium 820 MXC Ti je, jak sám název napovídá, tvořen z větší části z Titanu, čemuž odpovídá i jeho poněkud vyšší cena (to je také jediný zápor). Tento cepín je dodáván ve třech délkách 54, 60, 68 cm se střední hmotností 460 gramů.
Zkoušený cepín měl 68 cm
Dá se plně souhlasit s popisem cepínu Simond Titanium 820 MXC Ti na webu výrobce, který tvrdí, že je to „Jedná se o ideální lehký cepín pro ty, kteří vyžadují velkou odolnost a výkon. Hlava je vytvořena z jednoho kusu titanu“.
Na batohu Karrimor sedí Simond výborně
Na první pohled je neobvyklé toporo cepínu s prohnutím a profilováním po velké části délky cepínu. V praxi se to ukázalo jako dobrý nápad, kdy při různém přechytávání a přemisťování se tato část toporo drží výborně. Samozřejmě, že u zakončení cepínu vylepšeném plastem pro lepší držení při technickém lezení je toto lepší.
Na plnou délku
Jak hlava, tak i hrot na konci topora cepínu jsou velmi ostré, a při použití v tvrdém sněhu se všechny tři ostré konce jevily výborně. Bohužel nebylo kde vyzkoušet cepín Simond Titanium 820 MXC Ti při náročnějším pohybu v ledovo skalnatém terénu s větším sklonem, kde by se využilo úchopu v dolní části topora.
Hrot je až nepříjemně ostrý
Poutko je snadno nastavitelné standardní od Simondu a nebyl s ním žádný problém.
Titanová hlavice – co dodat?
Shrnutí:
- cepín Simond Titanium 820 MXC Ti byl vyzkoušen v Kazachstánu nad lyžařským střediskem Čimbulak ve standartních sněhových podmínkách od navátého prašanu přes utemovaný sníh až po přemrzlý sněholed a plně se osvědčil
- použití bylo v podmínkách klasické skialpinistické túry bez náročných ledových a mixových výstupů, stejně tak se cepín nedotkl ledovce, jehož zbytky byly viditelné poblíž vzdálenějších vrcholů
- hlavice cepínu je bezchybná, stejně jako netradiční řešení topora
- jedinou nevýhodou oproti standardním cepínům je vyšší pořizovací cena jako daň za použitý materiál
Kde nakoupit?
Cepín do ČR dováží Baston, a
k dostání je na Quill-Outdoor,
Simond: turistický cepín Ti titan 820 MXC za cenu 5990 Kč oproti
normální ceně 6577 Kč.
Standardní poutko Simond
Cepín se má čím chlubit
Detail hlavice a jejího upevnění do topora
Zuby pronikaly do podkladu snadno
Nechcem kazit kseft, ale za tie prachy by som si vedel predstavit aj cepin bez titanu v tej istej hmotnosti…Napr. Raveltik.
Na co je dobry titan na hlave, ktora ma byt prave co najtazsia? Cakal by som ho skor na porysku.
Rad by som pocul nejake ozajstne hmatatelne vyhody oproti napr. Raveltik Wizard Top, ktory ma 485 g, ale stoji cca 63 eur.
[1] Ad titan versus jiné materiály – proč se používají titanové rámy na kola, titanové šrouby na lezení v ledu, apod. Zamysli se, odvoď a odpověď znáš. :-)
Proč by měla hlava být zrovna co nejtěžší? Záleží na určení cepínu, těžiště rozhodně nemusí být v kladivu či hrotu.
titan sa na bikoch uz moc nepouziva. zbytocne drahy. inak sa pouziva najma kvoli hmotnosti a pevnosti. otazka znie, ci je lepsie kupit 3 raveltiky alebo jeden titanovy.
[3] Na bikoch používá nebo nepoužívá? To je hodně relativní… za rok se třeba bude opět používat hodně.
Pokud cepíny volně pohazuješ po horách, tj. často je potřebuješ obměnit, tak jsou 3 Raveltiky samozřejmě lepší – u nich ti nebude vadit, když ho někde „zapomeneš“ (nebo ti spadne ze stěny, do trhliny, apod.) a koupíš si hned další :-)
Využitie Titánu je pre jeho vyššiu pevnosť a nižšiu hmotnost ako oceľ. Cepín Simond Titanium 820 MXC Ti parametre 460g, CE(T), 6500Kč, zohnutý, spodný hrot, gumové držadlo ,ale neponúka výhody oproti oceľovým napr. Grivel Air tech Evo, Camp Alpina, skôr nevýhody: cena dvojnásobná, nižšia odolnosť voči oderu. Keby Simond 820 MXC Ti CE(T) vážil pod 350g a Simond 820 Ti CE(B) pod 250g bola by cena adekvátna parametrom.
No, ja celkovo nevidim nejaky dovod ist pri cepine s hmotnostou pod 500g. A ked uz, tak poriadne a kupit duralovy… Kupovat titanovy, ktory vazi o par gramov menej ako ocelovy sa mi zda dost zbytocne.
Ale je mi jasny cielovy segment: snobi, ktori potrebuju drahe veci, alebo ti, ktori miluju titan za kazdu cenu, aj ked jeho aplikacia je viac menej zbytocna (ale ten pocit!!!).
Takze se zapojim do diskuze. Cepin nabizi nizkou hmotnost a vysokou pevnost. Tomu take odpovida cena cepinu. S Raveltikem nejde srovnat snad nic, protoze jeho hlavy jsou vypalky na laseru z neidentifikovatelneho materialu a nasledne svarovane. Co se pevnosti a provedeni tyka je to shit. Simond lze prirovnat napr. k Petzlu, ktery ma hlavy vsech cepinu kovane, protoze stejne tak je tato titanova hlava kovana. Rozdil mezi kovanou hlavou a vypalenou poznate za jednu sezonu intenzivni zateze, nehlede na to, ze pevnostne je vykovek uplne nekde jinde. To co dela Raveltik v podstate dokaze udelat temer kazdy, pokud ma zname v nastrojarne. Proste nesrovnatelne. Nevim co k tomu vic dodat. Vyrobky Raveltik low-end, Petzl, Simond high-end. Technologie vyroby a materialy nesrovnatelne, tudiz cena nejde srovnat ani v nejmensim. Samozrejme ze je v CR cena vysoka vuci konkurenci, ale urcite neni pro snoby. Na vyskove expedice (tam je i ten cepin urceny) se urcite vyplati. Tam si nejde rict, ze kdyz mi ten cepin praskne, koupim si druhy, protoze bez neho uz mozna do obchodu nedojdete.
Brko, tomu hovorim argument!
Cize zalezi na tom, na co chcem cepin pouzivat. Na obcasne pouzitie turistickeho charakteru je asi titan alebo kovana ocel zbytocna a staci shit Raveltik. Na drsne caste pouzivanie by titan mohol najst uplatnenie.