Lavinové nafukovací batohy prožívají v posledních letech obrovský boom a k dobře známým firmám ABS, SnowPulse a BCA přibyl nový významný „hráč“. Firmy Pieps a Black Diamond představily v roce 2014 revoluční řešení lavinového batohu JetForce, kdy je nafukovací vak plněn výkonným ventilátorem napájeným z baterie.
Plně nafouknutý Pieps JetForce, vlevo je patrné odklopený kryt oblasti
nad ventilátorem a pod batohem žlutý tříselný popruh (CLICK TO
ENLARGE)
Dosavadní plnění lavinových vaků pomocí stlačeného vzduchu je v Evropě dobře známo od firem ABS, SnowPulse a BCA, od nichž tento způsob plnění široce rozšířil díky spolupráci s dalšími výrobci batohů. Se stlačeným vzduchem je spojeno několik nevýhod počínaje různými omezeními při letecké přepravě a konče pouhým jedním odpalem lavinového vaku během výletu. Ventilátor a baterie toto vše mohou vyřešit. Jaké jsou první dojmy z plnění lavinového batohu pomocí ventilátoru? Velmi dobré!
Kontrola nabití baterie – všechny čtyři modré diody svítí (CLICK
TO ENLARGE)
Asi každý, kdo se poprvé dozví o využití baterií pro jakékoliv zařízení, jež má dlouhodobě fungovat v teplotách hluboko pod bodem mrazu, propadne oprávněnému pesimismu kvůli obvykle slabé výdrži baterií. Typickým příkladem jsou sočasné tzv. chytré telefony, jejichž baterie na mrazu vydrží řádově několik málo hodin. Pesimismus není v případě JetForce v žádném případě na místě, neboť výrobce garantuje minimální dobu výdrže baterie při počátečním plném nabití minimálně dva týdny provozu při velkých mrazech (denně 8 hodin v mrazu). Tato garantovaná výdrž baterie překračuje 99 % všech výletů na freeride, heliski nebo skialp, což zní výborně!
Baterie Black Diamond nezkoušejte ohřívat v teplotách nad 65°C (CLICK
TO ENLARGE)
Jak se ale říká :* „Důvěřuj, ale prověřuj“. Baterii Pieps JetForce jsem proto nabil a vak při teplotě kolem +20°C třikrát „odpálil“*. Diody detekující nabití baterie ukazovaly po těchto třech odpalech 100 %. Batoh jsem zabalil do igelitového obalu a na 40 hodin vložil do mrazícího boxu s teplotou –20°C, což simulovalo pět dnů plného provozu v pořádné zimě. Čekal jsem, že část diod nebude po tak dlouhé svítit. Svítily všechny a teprve po dalších třech naplněních lavinového vaku kleslo nabití baterie na 75 % (!). Znamená to, že baterie může na jedno nabití vydržet většinu klasické zimní sezóny. Výrobce navíc udává, že baterie by měla vydržet alespoň pět set nabití, což přesahuje desetileté předpokládané použití.
Do přední kapsy Pieps JetForce se vleze komplet lavionvá výbava,
lékárnička a další věci (CLICK TO ENLARGE)
Celý článek je na: TuleniPasy.cz – Rozšířená recenze lavinového batohu Pieps JetForce Tour Rider 24 – první lavinový batoh bez stlačeného plynu