V březnu 2014 jsem v Rakousku a Bulharsku jezdil na novém kompletu lyže G3 Synapse Carbon 109 a skialpinistické vázání G3 ION od Boatpark.cz. Vázání už bylo podrobně rozebráno v předchozím článku (odkaz níže), a proto uvedu praktické zkušenosti s těmito freeridovými lyžemi. Lyže byly použity na všech možných druzích povrchu a jejich vlastnostmi jsem byl velmi příjemně potěšen.
G3 Synapse Carbon 109 v bulharském Pirinu (CLICK TO ENLARGE)
Zpočátku jsem měl k lyžím nedůvěru, neboť mé dosavadní zkušenosti se omezovaly na jednoduchý rocker, a plný rocker byl pro mě u G3 Synapse Carbon 109 premiérou. Stejně tak sem si nebyl jistý délkou lyží, kdy v ČR byly dostupné pouze v délce 175 cm, přičemž jsem u freeridových lyží zvyklý na prkna o deset centimetrů delší. Počáteční nedůvěra byla rychle zahnána po první jízdě na Kaprunu. Na Kaprunu (a v dalších dnech v Zell Am See) jsem důkladně pojezdil na upravených sjezdovkách i mimo ně.
Jak vypadá plný rocker v provedení G3 Synapse Carbon 109 (CLICK TO
ENLARGE)
Řez lyží G3 Synapse Carbon 109, vrstva carbonu je jak hned nad
skluznicí, stejně jako těsně pod svrchní vrstvou odolnou vůči UV
záření; za pozornost také stojí titanalová vrstva v místech montáže
vázání (CLICK TO ENLARGE)
Později v horních partiích Zell Am See sněžilo, zatímco u dojezdů pršelo, takže během jednoho sjezdu bylo možné vyzkoušet diametrálně rozdílné sněhové podmínky od čerstvého prašanu na tvrdém podkladu (horní část Zell Am See), přes měkký mokrý hluboký sníh ve střední části až po sněhovou vodou nacucanou kaši na dojezdu k lanovkám. Na rozdíl od klasických sjezdařů na úzkých slalomových lyžích určených na sjezdovku mě mohlo být úplně jedno, jak se měnil sníh a jeho kvalita. Lyže G3 Synapse Carbon 109 držely za všech okolností bezchybně. Nejinak tomu bylo i v odpoledních hodinách, kdy větší část sjezdovek pokrývaly různě velké muldy – na širokých G3 Synapse jsem jim nemusel vůbec věnovat pozornost.
G3 Synapse Carbon 109 v bulharském Pirinu (CLICK TO ENLARGE)
Rakousko bylo ovšem jen slabým odvarem podmínek, jaké nás čekaly v bulharských pohořích Pirin a Rila v druhém březnovém týdnu. Po příjezdu byly sněhové podmínky standardní, nic výjimečného, což nám stačilo na rozježdění se. Další den a noc ovšem intenzivně sněžilo, takže výstup na skialpech byl myslitelný jen a pouze na lyžích typu G3 Synapse Carbon 109 nebo širších a delších.
Výška 1950 m v pohoří Pirin (CLICK TO ENLARGE)
Po jednodenním intenzivním sněžení bylo zbytek pobytu jasné slunečné počasí, přičemž vrstvy prašanu dosahovala výšek od 30 do 100 cm! Samozřejmě, že po pár dnech byly jižně orientované svahy už sněhově těžší, ale tam, kde byl většinu dne stín, zůstal prašan celou dobu. Reálně jsem na G3 Synapse Carbon 109 najezdil včetně dne s intenzivním sněžením sedm dnů v hlubokém prašanu.
Jemné prašanování na freeridových deskách G3 Synapse – s šířkou
109 mm pod vázáním nádherně plavou v prašanu (CLICK TO ENLARGE)
Jak se lyže chovaly v prašanu v pohořích Pirin a Rila? Parádně! Délka 175 cm i šířka lyže byly pro mne plně vyhovující, prašanem jsem si jen tak volně proplouval při různých typech a délkách oblouků od krátkých, případně přeskakovaných, přes střední až po dlouhé oblouky. Při dojezdech dolů do Banska se nicméně ukázalo to, co se u plného rockera dá očekávat – lyže je vzhledem ke krátké styčně ploše s podkladem méně stabilní při přímé jízdě vysokou rychlostí po tvrdé sjezdovce.
Snažím se prošlapávat stopu v hlubokém prašanu (CLICK TO
ENLARGE)
Výstup na G3 Synapse Carbon 109 s plným rockerem a s pásy G3 byl za daných sněhových podmínek v přímém směru i v traverzech bezproblémový. Jediné, na co jsem narazil díky nulové zkušenosti s plným rockerem bylo to, že jsem si zpočátku zachytával zvednuté patky lyže o druhou lyži při otáčení v traverzech. Stačilo ovšem si toto uvědomit (a také udržet v paměti) a lyži k otáčení zvedat o 3–5 cm dále. Bez vyzkoušení nedokážu odhadnout, jak se na plném rockeru stoupá a traverzuje na zmrzlém tvrdém podkladu.
Přes široké prašanovky G3 Synapse bylo prošlapávání stopy
v hlubokém prašanu docela náročně – pravá hůlka Fizan mizící ve
sněhu je nastavená asi na 120 cm (CLICK TO ENLARGE)
Klady:
- hmotnost – 1,38 kg pro lyži dlouhou 175 cm pri parametrech 137/109/125 je fantastická
- na všech terénech, kde byly lyže použity perfektní jízda od hlubokého prašanu až po zmrzlý tvrdý podklad nebo krustu
- překvapilo mě velmi dobré držení lyže v oblouku na tvrdé sjezdovce
- v prašanu byly lyže fantastické a dalo se na nich nádherně „plout“
- tuhost a krut pro jízdu na tvrdém podkladu
- titanalová „deska“ pro vyztužení lyže pro montáž freeridových vázání
- stoupání v prašanu, stejně jako poslední den na převážně mokrém sněhu pohodové
Zápory:
- nejedná se o zápor, ale spíše o nedostatečnou osobní zkušenost s full rockerem pro výstupy na pásech, kdy mi chvíli trvalo, než jsem si zvyknul, že musím při otáčení v traverzech věnovat více pozornosti zvedání druhé lyže s vyhnutím paty vzhůru
Sneak Peek at G3's new Carbon Skis from Doglotion on Vimeo.
Shrnutí:
Lyže G3 Synapse Carbon 109 se při použití v Alpách a v bulharských pohořích Pirin a Rila osvědčily na různých druzích sněhu, v muldách, v rychle se měnící kvalitě sněhu během sjezdů s velkým převýšením. Plný rocker nečinil žádné potíže ani při výstupu na stoupacích pásech. Lyže jsou v kombinaci s použitým vázáním G3 ION nebo jiným vázáním na platformě Dynafit TLT plně doporučitelné pro jakékoliv freeridové aktivity. Krátce – plný rocker v provedení G3 je výborně použitelný téměř na cokoliv. Pro zájemce o vyzkoušení G3 Synapse Carbon 109 je možné zapůjčení v Boatpark – půjčovna freeride a freestyle lyže.
Technický popis podle výrobce G3:
„Drop boldly with G3 into the future of backcountry skiing. The Synapse gives you the freeride performance you demand and the super light weight you’ve always craved. We’ve fused the progressive shape and cambers from our awardwinning freeride skis with an insanely light and responsive new Stealth Carbon construction.“
- UltraLight Freeride Touring – Pick up a pair of these skis and you won’t look back (except to see where your buddies are)
- Stealth Rocker – Go deeper. Designed specifically for freeride ski touring, the Full Rocker tip floats, drifts, and charges through deep snow with ease while the unique, low-rise Stealth Tail has your back when conditions get sporty.
- Carbon Stealth Construction – Don’t blink. The future of lightweight freeride is coming in hot, and it’s not going to wait for you to catch up. G3 is blazing a trail into high-performance carbon skis unlike any conventional construction out there.
- Freeride Titanal Mounting Plate G3’s Titanal® aluminum mounting plates assure reliable and strong binding installations. Ski your beefy boots & wide bindings hard, with confidence, on mounts you can trust.
Hole jsem si sice zkrátil co nejvíce, ale prašan byl natolik hluboký,
že i přes lyže G3 SYNAPSE CARBON 109 jsem musel dávat ruce hodně nad
hlavu při zahajování oblouků (CLICK TO ENLARGE)
Co ja jak se dále dělo v Bulharsku:
Desetidenní
praktické zkušenosti s novým skialpovým a freeridovým vázáním G3
ION
Fantastický
prašan a slunce v březnovém Pirinu
Pirin
s o.s. Naboso – první dva dny rozlyžování a hromady nového
sněhu
Pádové
techniky při sjezdu prachovým sněhem – bulharský Pirin
v březnu 2014
Když se práší od lyží G3 SYNAPSE CARBON 109 (CLICK TO
ENLARGE)
V západních svazích Todorky ukazujíc na Vichren, v pozadí je pohoří
Rila (CLICK TO ENLARGE)
Výstup na lyžích G3 Synapse 109 s vázáním G3 ION v pohoří Pirin
(CLICK TO ENLARGE)
Foto: palič a Zuzka Jiřištová
Zaporom je aj teoreticky aj cena. Ale za kvalitu sa plati.
@Matus
Ty ceny jsou problem u vsech karbonovych lyzi. Co neni v nohach, musi byt v penezence :).
@Palic
Z fotek to vypada, ze tyhle lyze maji dost stredove umisteny montazni bod a tudiz celkem dlouhou cast lyze za patkou ⇒ problemy v otockach. S dlouhym zadnim rockerem to asi taky souvisi. V kazdem pripade by to byl problem pro trpasliky, u mych 177cm Rangeru (vzadu kratky rocker) je montazni bod –85 a otocky se svymi 164cm tak akorat zvladam.
Jeste k chovani na tvrdem snehu: jasne, ze se clovek vzdycky dolu nejak dostane a na sjezdovce (obvykle neprilis velky sklon, zadne prekazky) to neni problem. Ale na jare (treba ted na ozajstne ski-alpinistickem vylete v Ecrins) bych takhle siroke lyze tedy urcite mit nechtela, ta paka je pri zataceni na tvrdem snehu v prudkem terenu dost znat. A rocker taky.
Jeste zajimavy poznatek ted z jara, kdy nahore byl prasan a dole teplo a tzv. „brzdivy“ snih. V nem se velka stycna plocha projevila jako zabijak (temer doslova :)), oproti uzsim lyzim stoupa brzdny efekt minimalne exponencialne, takze pozor pri nahlem prechodu ze studeneho na teply snih.
Hore zdar,
Lenka K.
[2] Ahoj Lenko,
souhlas s tou souvislostí s dlouhým zadním rockerem :-)
Tvrdý a zledovatělý sníh – víceméně jsem jezdil jen dole kopcom v Rakousku a Bulharsku… strmost do černé sjezdovky a bylo to v pohodě. Sníh (led), jaký je na FISové sjezdovce připravené na slalom speciál jsem nezažil. Ostatně, také si zpětně nedokážu představit, jak by se takto velkoryse pojatý plný rocker projevil teď 20. dubna, když jsme byli v norském Narviku. V sobotu pršelo se silným větrem, přes noc vše zmrzlo a v neděli bylo dokonalé počasí – jen ten sníh byl poněkud pokryt ledem. Někdy přímo i vodním…
Měl bych na tebe dotaz (sám jsem neměl možnost to vyzkoušet), jak se s plným rockerem stoupá a traverzuje na velmi tvrdém a ledovém podkladu?
S tou velkou styčnou plochou na „teplém“ sněhu máš pravdu – je to problém všech širokých lyží. Zapomněl jsem to uvést.
(2),(3)
@Palic
Jak naznacuje podminovaci zpusob u zminky o Ecrins, na jarni podminky mam lyze, ktere se na ne vice hodi (Völkl Amaruq) a Puntiky jsem na tvrdem podkladu mela jednou, a to vicemene omylem :).
Kdyz mas noze/harsajzny a pasy krojene na lyze, tak normalni stoupani/traverzy nejsou problem. Komplikace mohou vyvstat pri otockach (kvuli delce).
U lyzi s dlouhym rockerem a kratkou efektivni hranou tak nastava problem s vyberem spravne delky pro skialpinisticke pouziti. Musis si je koupit delsi, nez normalni, protoze jsou velmi tocive, ale zase ne moc dlouhe, protoze pak neudelas otocku :).
Tim je i ponekud omezen vyber, nektere firmy (treba Down) vyrabeji lyze pouze v delce pro „standardizovaneho“ muze (180cm/80kg) a trpaslice a trpaslici maji smulu.
Hore zdar,
Lenka K.
Lenka, aj vdaka tebe mam pri mojich 181 cm lyze nunataq s dlzkou 186cm (a nie 178cm, ako som povodne planoval). Veduca ma 170cm nunataqy a sama meria 164cm. Spominam si na svoju mladost – ultrarovne rossignoly 195cm. Je pravda, za to bola makacka…
Tento vikend ich ideme testovat Dolomitov. Berieme sj zalozne uzsie lyze. Uvidime aky bude sneh.
Kazdopadne – na full rocker som velmi zvedavy! Premieru bude mat aj ATK Raider 12, ktory sme na ne namontovali.
Matus, gratuluji a doufam, ze to kvuli te delce neschytam :).
Pro me spociva nejvetsi vyhoda dlouheho rockeru a sirokych lyzi v tom, ze v prasanu muzes konecne jezdit stejne jak na sjezdovce (carving) a nemusis menit techniku. I kdyz vlastne do kolen chodit neumim a jezdim moc vzprimene, ze ;)
Jojo, kruh se uzavira, moje prvni skialpy byly taky 177cm (Hagan TourCap Light, c62mm pod patou) a bylo to na nich v prasanu zuzo, zejmena v porovnani s mymi zavodnimi slalomkami Völkl P9 190cm :).
Uzijte si to v Dolomitech, kam se tam chystate?
Hore zdar,
Lenka K.
Dnes sme lyzovali Piz Boe a Canal Joel. Uplne sami. Zajtra asi severna stena Marmolady. Potom sa uvidi.
Dnes som vytrhol hranu na lyzi. Schytali to MW PJ. Volkl znicim asi zajtra. Stacil jeden kamen…
Vdaka saharskenu piesku a teplu to pod 2000 mnm ide ako v lete na trave. Nepomaha sni vosk.
Ahoj, tak nějak jsem se asi rozhodl pro 180 cm a model synapse 101,co si o tom myslíte při mé výšce 184?nemám raději volit 185cm?teď jsem v Kanadě tak by byly delší asi lepší, ale jinak je budu jezdit asi nejvíce v Tatrách a tam si myslím že kratší budou lepší…
[9] Ahoj, délka je vždy diskutabilní a individuální podle toho, jak kdo lyžuje, kde lyžuje, a jaký je tam obvyklý sníh (nejlépe mít několik párů lyží…).
Výšku mám něco přes 170 cm a na lyžování se mi jevily 175 cm dlouhé lyže jako dolní hranice (na skialpech jsem kdysi začínal na 190 cm, poté přešel na 180 cm, následně X let na 170 cm a teď opět lyže delší). Jednoznačně bych dal přednost 185 cm. Freeridové lyže jsem většinou dosud jezdil právě kolem této délky – ruzné modely od Atomic cca 185 cm, Dynafit Huascaran 186 cm, Movement Sluff 184 cm, Wagner 185 cm, vše k maximální spokojenosti. Můj subjektivní názor je, že při tvé výšce bych volil 185 cm.
mira, ak mas 184cm, jenoznacne kup minimalne 185cm lyze. 180 budu velmi kratke. Skoda investovat do sirokych prasanoviek a potom ich zabit kratkou dlzkou. Kludne mozes mat aj 190ky.
Ahoj,tak jsem objednal 185 + ion vázání tak se těším, snad za měsíc a půl už je budu jezdit v britské kolumbi ;-)
mira, to si objednal riadne dlhe garnize!!!
Robim si srandu:) Myslim, ze budes spokojny. Ja s mojimi 181cm budem tuto sezonu jazdit na 186cm Nunataqoch.
tak lyže už mám nějaký den doma, ale odvážil jsem je vytáhnout teprve dnes, podmínky tu také nemáme ideální (Kicking horse, Golden, BC) ale přes noc napadlo 10cm tak už jsem si troufl je vzít. Musím říct že milé přžekvapení! V prašanu dokonalé, na tvrdém podkladu trochu lenivé z hrany na hranu, ale celkově spokojenost! Příští týden tady očekáváme asi 30cm za dva dny tak si konečně pořádně užijou! A pak už snad i stoupání na novém IONu…