V polovině ledna 2013 jsem se zúčastnil Dynafit Press Event na chatě Rifugio Fanes (2060 m) v Dolomitech, kde jsem měl možnost se od 10. do 13. ledna pohybovat v prototypu nových skialpinistických skeletů Dynafit TLT6 Performance CR. Jako doplnění k botám byly lyže Dynafit Nanga Parbat a Dynafit Cho Oyu.
Prototypy skialpinistických skeletů Dynafit Performance s karbonem,
vnitřní botičky vlevo CL a vpravo CR (Click to enlarge)
Prototypy skialpinistických skeletů Dynafit Mountain, vnitřní botičky
vlevo CL a vpravo CR (Click to enlarge)
U chaty v Pederü jsme si rozebrali lyže a pás… a k tomu samozřejmě boty. Dynafit připravil řadu modelů v různých velikostech s tím, že Dynafit TLT6 byly přivezeny ještě „teplé“ jako prototypy ve velikosti 27,5. Velikost přesně odpovídala mé noze, tak jsem si je vzal. První překvapení se objevilo, když jsem se do bot obul v skialpinistických ponožkách Moose, když mě vnitřní botička Dynafit Custom Ready tlačila úplně všude. Vnitřní botka mě ve skeletu netlačila jenom kolem lýtka a holeně, kde jsem ji neměl zapnutou.
Vnitřní botičky vlevo Dynafit TLT6 Custom Light a vpravo Dynafit TLT6
Custom Ready (Click to enlarge)
Skialpové skelety si obvykle pořizuji o něco menší, neboť se vnitřní botka (pokud není vypalovací – Vypaľujeme papuče v teple domova) s po pár výletech pěkně přizpůsobí na nohu. Dynafit Custom Ready však byla jiná třída. Po konzultaci s šéfem vývoje obuvi Giovanni Pagnongelli – „Během první hodiny skialpinistického výletu se ti vnitřní botička přesně přizpůsobí na nohu“, jsem v botách zůstal, následně nelitoval a jen si je pochvaloval.
Snadno vyměnitelné jazyky – tvrdý černý a měkký zelený (Click to
enlarge)
Pro podvečerně noční výstup z Pederü na chatu Rifugio Fanes (2060 m) jsem schoval jak měkké zelené, tak tvrdé černé jazyky a horní přezku zůstala zcela otevřená. Všechny věci jsem si, s výjimkou spacáku, naložil do batohu (ostatní si většinu věcí nechali odvézt rolbou) a v naší české čtyřčlenné skupině jsme začali stoupat.
Dynafit TLT6 Performance při výstupu – obě přezky rozepnuty (Click to
enlarge)
Giovanni Pagnongelli měl stoprocentně pravdu. Během výstupu na chatu (cca 1,5 h volným tempem) se obě vnitřní botičky perfektně přizpůsobily na nohy a úplně jsem zapomněl, že jsem se do skeletů málem ani neobul.
Dynafit TLT6 Mountain při výstupu – horní přezka rozepnuta (Click to
enlarge)
V následujících dnech jsem v Dynafit TLT6 Performance šlapal na
lyžích i pěšky, a sjížděl svahy různého sklonu a sněhu během
výletů:
Skialpový
výlet k Bivaco dela Pause 2780 m pod Monte Castello v Dolomitech
Lednový
skialpový výlet na Cima Dieci – Zehner Spitze (3026 m)
v Dolomitech
Neděle
13. ledna na skialpech na Col Bechei de Sora (2794 m) v Dolomitech
Cestou na Zehner Spitze, v popředí Dynafit TLT6 Performance, na druhém
místě Dynafit TLT6 Mountain (Click to enlarge)
Po výše uvedených výletech a přesunech v Dolomitech jsem byl z prototypu Dynafit TLT6 nadšen. Ze subjektivního (v mnoha ohledech je to ale objektivní) hodnocení má bota řadu výborných vlastností. Úplně nová vnitřní botička se po počátečním tlačení velmi rychle přizpůsobila na nohu a perfektně seděla. Obouvání bylo snadné díky pomocným úchytům na jazyku vnitřní botky, stejně jako na zadní části. Vnitřní botka byla ideálně teplá pro počasí jaké panovalo v Dolomitech – netuším ale, co by bylo s teplotním komfortem při –30 až –40 C. Většinu času jsem trávil s tím, že jsem měll zapnutou dobře nastavitelnou spodní přezku, která se snadno zapínala a pojistka fungovala dobře.
Plně rozepnuté boty Dynafit TLT6 Performance s měkkým zeleným jazykem
pod vrcholovou skálou na Zehner Spitze (Click to enlarge)
Skelet se zapnutou spodní přezkou seděl na noze natolik dobře a umožňoval velký předozadní pohyb nad kotníkem, že si člověk mohl myslet, že jde v trekových botách. Naopak při přepnutí na sjezd pomocí horní přezky se skelet natolik zpevnil, že jsem za celou dobu nepoužil ani jeden z dodávaných jazyků – měkký zelený nebo tvrdý černý. U mě nemělo smysl ani jeden z jazyků použít, neboť bota se sama o sobě zapnutím horní přezky natolik zpevnila, že jsem měl pocit, že jsem na sjezd zvolil velmi tvrdé klasické sjezdové lyžáky.
Na via ferratě na Zehner Spitze v botkách Dynafit TLT6 Performance (Click
to enlarge)
Horní přezka má tři nastavení celého bloku podle obvodu lýtka, takže je možné skelet přizpůsobit na velký rozsah velikostí lýtek. Dynafitem patentovaný způsob aretace horní přezky je velmi jednoduchý, funkční a snadno použitelný. Porovnávat to s různými otočnými mechanismy a západkami používanými u jiných bot nemá vůbec smysl. Zhodnotil bych to tak, že na sjezd je TLT6 nejlepší skialpový skelet jaký jsem kdy použil od roku 1995 až do roku 2013.
V Dolomitech v botách Dynafit TLT6 Mountain (Click to enlarge)
Z mého pohledu jediným záporem zkoušeného prototypu Dynafit TLT6 byl krátký stahovací pásek kolem komínu skeletu, který není možné sundat. Vývojáři počítali v tomto bodě zřejmě s tím, že boty budou používat jenom lidé s velmi malým obvodem lýtek. V oficiální verzi budou tyto pásky delší. Pásky jsem za celou dobu nepoužil, neboť vzhledem k provedení boty nebyly vůbec nutné. Jak při lyžování, tak při výstupu jsem nepocítil potřebu na botách ještě něco dalšího zapínat.
Na lyžích Dynafit Cho Oyu a v botách Dynafit TLT6 Performance v lehce
strmém terénu (Click to enlarge)
Právě jsem se vyzul – na parkovišti v Pederü (Click to
enlarge)
Některé klady Dynafit TLT Performance CR:
- pevnost boty na sjezd – neuhne
- pohodlnost boty pro výstup a obecně chůzi, když je povolená jen horní přezka
- snadno vyměnitelné jazyky pro výstup a lehké sjezdy zelený, zatímco pro náročně sjezdy černý karbonový
- velmi snadné a rychlé přepínání na sjezd – jednou přezkou se z téměř trekové boty stane velmi pevný skelet vhodný na jakkoliv obtížný sjezd
- vynikající vnitřní bota CR, více v textu
- fantastická hmotnost – 1210 g jedna bota ve velikosti 27,5 pro Dynafit TLT6 Performance CR a 1050 g jedna bota ve velikosti 27,5 pro Dynafit TLT6 Performance CL
Zápory:
- u prototypu krátký stahovací pásek na suchý zip, který není oddělatelný, u „ostrých“ bot má být výrazně delší
Právě jsem se vyzul – na parkovišti v Pederü, není použit ani
jeden z výměnných jazyků (Click to enlarge)
Detail horní přezky na přepínání na sjezd (Click to enlarge)
Pre objektivnost treba napisat, ake lyziarky si doteraz dlhodobo pouzival. Hlavne posledne 4 roky.
Uz TLT5 su povazovane za spickove botky, hlavna nevyhoda je vraj zima, kedze maju tenku vlozku. TLT6 by mala mat hrubsiu.
Podla vsetkeho TLT6 bude najlepsia lyziarka pre nefreeridove pouzitie. Som zvedavy aka bude cena za mountain verziu.
Zaujimave bude sledovat zivotnost CR vlozky.
[1] Osobně na nohách např. (abecedně) Dynafit, Koflach, Nordica, Raichle… z blízkého okolí potom Crispi, Dalbello, Garmont, Lowa, Scarpa…
Ad životnost CR vložky – uvidí se až po dlouhodobém používání.
Upresnujem otazku, nech ma odpoved vacsiu vypovedaciu hodnotu:
Ake lyziarky si nosil dlhodobo (aspon 3 vylety), pricom sa jedna o modely najviac 7 rokov stare (tj. uvedenie na trh 2005 a neskor)
Nejlepsi skialp bota je ta, ktera ti dobre sedne na nohu.
Ja jsem naprosto spokojena se starsimi Dynafity Zzero 4 PX-TF. Letos jsem si zkousela TLT5/One (predchudce TLT6) a oproti Zzero 4 jsou
Druhy par Zzero 4 mi ale jeste tak dva roky vydrzi, do te doby snad nekdo vymysli neco lepsiho :).
Obecne musim za sebe rici, ze vyrobky Dynafitu (jak vazani, tak boty) se vydavaji smerem, ktery mi absolutne nevyhovuje. U vazani krecovita snaha o TÜV-certifikaci a „zjednodusseni“ obsluhy, u bot vitezi vaha nad komfortem a jizdnimi vlastnostmi (pokud tedy nema clovek Dynanormonohu :) ).
Hore zdar,
Lenka K.
[4] Výborné hodnocení! :-) Ja mám Zzero 4 z podzimu 2009 – viz http://mountainski.cz/…teple-domova. K jednotlivým bodům:
Osobně jsem byl původně pesimista ohledně toho přepínání chůze-lyžování použitého u TLT5. Po delším praktickém vyzkoušení se mi to ale začalo líbit.
TLT6 versus Zzero4 – TLT6 se mi zdály na výstup i sjezd ve všech ohledech lepší než Zzero4. Možná proto, že byly úplně nové a nerozšlapané, zatímco v Zzero4 jezdím od zimy 2009–2010.
Ad TÜV certifikace… jsme v EU, kde musí být certifikován i toaletní papír, takže se jejich snaze ani moc nedivím.
palic, rad by som ta upozornil, ze ty mas jednu svoju zzero lyziarku neustale v ski polohe – ked som ich mal v Libanone pozicane, prepinanie ti nefungovalo a myslim, ze ani v tatrach na posledno memoriale si to nemal opravene.
Mozno preto sa ti zda ze chodza v inych lyziarkach je super. Cim nechcem povedat, ze tlt5 alebo tlt6 su na chodzu zle, naopak, vie sa o nich ze su super. Len by si ich mal porovnat s niecim porovnatelnym (Maestrale, o ktorych sa ale vie ze su na slapanie trosku menej komfortne ako TLT5)
Na TUV certifikaciu ma pekne zamyslenie Lou: http://www.wildsnow.com/…indings-tuv/
Ako hovorim, nevadi mi ak si dynafit robi pokusy a nove modely smerom k TUV(Radical atd), len nech necha aj pre buducnost v produkcii osvedcene a lahke modely (speed, vertical) robia
musim souhlasit s Lenkou. Také již 5 let vlastním ZZzero 4C a tak jsem ze zvědavosti u kamaráda zkusil dát na nohu jeho TLT5. Stejné pocity jako u Lenky – ve špičce široké, přes nárt nízké a kolem kotníku úzké, prostě oproti Zzero divný pocit.
Možná by to chtělo od tebe nějaké větší srovnání Zzero versus TLT6, ale mě osobně se nechce věřit, že by TLT6 byla ve sjezdu lepsí než ZZero 4C. Přeci jen 4 přesky jsou jistota.
Osobně už znám více lidí, kteří si chtěli TLT5, prípadně One koupit, ale skončili kvůli podobným pocitum u ZZero. Také mě nějak nesedí to, že bych měl s sebou nosit v batohu náhradní jazyk (zde dokonce dva typy), většinou to končí právě tím, že se nepoužívá ani jeden (jako u kamaráda u kterého jsem TLT5 zkoušel). Jedinou výhodou mi tak připadá jen parádní hmotnost.
[7] Ja jsem uvedl v článku a v nějakém komentáři výše, na Zzero4 jezdím od roku 2009. TLT5 jsem na nohách neměl, jen v ruce a byl jsem k nim pesimista. TLT6 mě pesimismu během toho zkoušení v Dolomitech zbavilo, a proto subjektivní hodnocení velmi kladné.
Osobně pro sebe nevidím důvod, resp. svah na sjezd, nač používat některý z těch výměnných jazyků. Bez výměnného jazyku byla karbonem vylepšená verze skeletu perfektní.
[4]+[7] K šířce ve špičce a kolem kotníku – záleží na noze, žádný problém jsem se svými nohami neměl.
Mladez, vypekacia papuca riesi dost vela problemov – tam kde tlaci, po vypeceni netlaci. Tam kde je vela miesta, po vypeceni je menej miesta.
Celkovo je dost problem pri skusani lyziarky s vypekacou, ale nevypecenou papucou zistit, ci bude sediet. moze, nemusi. Mala by.
Zdar, také musím souhlasit s Lenkou, neb nejprve jsem z nich byl nadšen, ale po nazutí jsem měl obdobné pocity (zejména široká špička). Naopak parťákovi padly jako ulité, tak si je nakonec pořídil. Teď jim dává tříměsíční záhul den co den v Alpách (se někdo má:-), takže až se za měsíc vrátí, budu chytřejší. Prozatimní info je takové, že pohodlí na chůzi je luxusní, sjezdově solidní, jen životnost materiálu (zejména botičky) odpovídá dnešní konzumní době, tedy obměna čehokoliv co 2–3 roky. Zlatej TLT Speed (15 let dodnes) a Boty TLT 3 (10 let)či Garmont MegaLite rovněž dodnes! Holt je jiná doba:-(
Po dlouhém boji sám se sebou, kdy jsem byl vpodstatě spokojen s Zzero4, ale po 6-ti sezonách holt tlačí a nové vypékani a mohutné oblepování kotníku již nezabíra, jsem se rozhodl koupit něco nového. Před vánoci jsem vyzkoušel vše, co bylo v regalech, Scarpa, Garmont, Dynafit: ani jeden z nových modelů mi nepadl do oka ani na nohu jako tenkrat Zzero4.
Nakonec nebylo zbytí a koupil jsem Dynafit One (dvoum přezkám TLT nevěřím).
Boty jsou nové, nově vypečeně, včetně specialních krytů na mé vystouplé kotníky.
Příme porovnaní v terénu (Grafennsspitze viz HI):
Plusy
Minusy
Shrnutí:
raději budu dále obdařovat nohu tortůrou starých bot než oželení dobrých jízdních vlasností.
Boty jdu vratit nebo prodat (400 €)
[11] Teď jsem se vrátil z Makedonie, kde jsem 8 dní freeridoval, skialpoval (a párkrát dojel po sjezdovce) v nových botkách Dynafit Mercury. Můžu tak přímo porovnat Dynafit TLT6, Dynafit Mercury a Dynafit Zzero4, na kterých jezdím od roku 2009. Dynafit One jsem ještě nezkoušel, ale z hlediska uvedených mínusů ve srovnání s mými subjektivními zkušenostmi s mými nohami s výše uvedenými botami: