Vypadá to, že s končící patentovou ochranou řešení vázání Dynafit TLT se úplně roztrhnul pytel s konkurenčními výrobky. U nás se jako první prezentoval G3 Onyx, a na letošním ISPO 2009 se objevilo vázání Ski Trab TR1. Celkem neznámé bylo dosud italské řešení ATK RACE a s napětím se očekává, co vymyslí a vyrobí Black Diamond v Číně.
ATK RACE
Výrobce z italského Maranello pár kilometrů od apeninské skupiny
Tusco-Emilian
ATK RACE snow light
technology uvádí, že jeho řešení ultralehké špičky a paty vázání
konkurující Dynafitu TLT se poprvé objevilo na skialpinistických závodech
v sezoně 2005/06.
Špička vázání ATK Race
Zatímco špička vázání je stejná, pata vázání se nabízí ve dvou variantách – Extreme a World Cup. Celý pár vázání má potom hmotnost 135 gramů ve verzi Extreme a 125 gramů ve verzi World Cup. Výrobce správně tvrdí, že špička ATKRace-NX je nejlehčí na světě. Špička je vybavena „AUS“ (Automatic Unlock System), který automaticky zapíná vázání a významně zjednodušuje zapínání bot do vázání.
Pata vázání ATK Race
Ti, kteří kladou hlavní důraz na normy DIN a na vypínací síly vázání v DIN výše než 10, toto vázání rychle zavrhnou, neboť nesplňuje nromy DIN na bezpečnostní vázání.
Hmotnost 125 až 135 gramů na vázání.
Cena začíná na EUR 474 za pár.
Black Diamond
Tato firma je zatím velkým otazníkem a čeká se, s čím v nejbližší době přijde.
G3 Onyx
Kanadská firma G3 přišla po tříletém vývoji se svým modelem G3 Onyx. Oficiálně by mělo být vázání v prodeji od března 2009, ale ještě jsem na ceny a možnosti koupě nenarazil. V poslední době se Onyxu dostalo velké propagace v České republice. Na první pohled vypadá základ špičky i paty „dynafitově“, tj. výstuky do špičky i paty boty. Vázání samo o sobě působí robustně a tomu odpovídá i hmotnost 1430 gramů za pár vázání včetně šroubků (údaj převzat z G3 Onyx Backcountry Skiing AT Binding Review). Onyx údajně umožňuje nastavení DIN až na 14.
Podrobněji se vázání G3 Onyx věnuje Lou Dawson na svém blogu: G3 Onyx Backcountry Skiing AT Binding Review. Další podrobný rozbor je na: G3 previews Onyx Dynafit compatible binding.
Uživatelský manuál: G3 Onyx User operational instructions
Nastavení vypínacích sil do DIN 14.
Hmotnost 1430 gramů.
Cena není známa.
Pierre Gignoux XP50
Francouz Pierre Gignoux (Pierregignoux ski touring equipment) vyrábí různé věci na skialpinistické závody a mezi nimi jsou i paty vázání k Dynafitu TLT. Paty vázání vyrábí už více než deset let a jako základní materiál používá hliník 7075 T6. Pata vázání vypíná a má nastavení vypínacích sil DIN 6. Otáčení paty a patní podpěry jsou obdobné jako u klasického TLT s třemi polohami: sjezd, výstup bez podpěry a s podpěrou.
Nastavení vypínacích sil DIN 6.
Hmotnost je 50 gramů na jednu patu, tj. 100 gramů za obě paty.
Cena EUR 150.
SkiTrab TR1
Na veletrhu ISPO 2009 představila italská firma SkiTrab další model konkurující vázání Dynafit TLT- New SkiTrab TR-1 Alpine Touring Binding. Řada fotek a komentáře jsou na: New Dynafit-compatible binding from Trab. Za pozornost stojí řešení paty vázání, která připomíná klasické vázání.
Nastavení vypínacích sil do DIN 14.
Hmotnost za pár 560 gramů.
Cena není známa.
Něco na závěr:
Už pár let existují závodní alternativy k vázání Dynafit TLT, ke kterým v posledních měsicích přibily funkční modely zavedených firem. Brzká budoucnost ukáže, do jaké míry se podaří vyladit všechna nově vznikající vázání, aby byla dovedena co nejvíce k dokonalosti v spolehlivosti a výdrží. Je velký rozdíl mezi závodními vázáními a pro běžné uživatele. U druhých jmenovaných to vypadá tak, že jejich hlavním grálem je možnost nastavení co nejvyššího DIN na vypínání, což se využije hlavně při skákání z vysokých skal.
Další čtení:
More Dynafit
alternatives – for ski mountaineers and weight weenies
Dynafit
Musim oponovat – riesenie od ATK je zname, aj ked len medzi uchylakmi-pretekarmi, tam nejde o DIN ale o hmotnost.
Najvacsiu nadej davam viazku od SKI TRAB. Onyx je prilis tazky.
[1] Matuši, čemu oponuješ? V perexu uvedenému, že „dosud neznámé bylo řešení“ :-) O čtyři řádky níže uvádím, že se poprvé ATK Race objevil v sezoně 2005/06.
Také jsem nevěděl, že niektorí pretekári na Slovensku si vyrábaju paty vázání sami doma…
Ano ano, spravne si zistil comu oponujem :)
Paty na vazani si vyrabaju nielen pretekari v SR ale aj postihnuti jedinci v kapitalistickych krajinach – tusim som to videl na wildsnow.com – jedna sa o zivotu nebezpecne, ale o to lahsie kusky ohybaneho kovu, ktore nahodou udrzia patu pri „lyzovani“ pocas skialpovych pretekov najvyssej kategorie.