Hledal jsem tvrdé boty na skialp, skákání a freeride, a po krátkém hledání a porovnávání vlastností se pro můj způsob použití jevily jako ideální boty Scarpa Spirit 4. Jelikož nemám žádné zkušenosti s botami jiných značek nebo typů, berte prosím další řádky jen a pouze jako mé osobní dojmy.
Scarpa Spirit 4 v akci
Výrobce popisuje Spirit 4 jako jedinečné spojení freeride lyžáku s klasickou skialpinistickou botou. Na začátek můžu říct, že tento popis boty docela vystihuje. Systém 4 přezek funguje perfektně, na chození jsou boty pohodlné a při jízdě podrží. Scarpa to nazývá jako „Heel Retention Systém“, kdy jedna přezka s páskem fixuje kotník a patu. Nestalo se mi, že bych měl rozedřenou patu od pohybu nohy v botce při šlapání do kopce nebo po rovině. Stejně tak mi neodumřela noha, když jsem si Spirit 4 pořádně dotáhnul na skákání.
Detail přezek Scarpa Spirit 4
K dispozici jsou dva jazyky, jednodílný sjezdový (černý) a dvoudílný (zelený) pro lepší chůzi. S jednodílným se špatně chodí, bota se příliš neohýbá a celkově je při chůzi méně pohodlná než s dvoudílným. To je ovšem daň za pevnost při sjezdu oproti jazyku dvoudílnému. Ten se i přes maximální utažení docela hýbe. Pro zvýšení pevnosti boty se dá dokoupit pásek Booster, který je součástí freeride modelů a nahradit jím stávající se suchým zipem. Toto řešení můžu doporučit, větší pevnost je znát a pásek ničemu nebrání.
Vlevo Booster, vpravo standardní pásek
Skelet má možnost nastavení náklonu jak předozadního, tak bočního. Boční nevyužívám, protože jsem majitelem relativně rovných nohou a předozadní vozím na maximum dopředu. Dobře se mi tak ovládá lyže a pozice mi vyhovuje.
Ski-Walk přepínání, šrouby předozadního a bočního náklonu
Výborná je vypékací vložka, která se přesně natvaruje na nohu a kupodivu je do jisté míry i prodyšná. Když je třeba mráz –10 stupňů a méně, tak mám vnitřní botičku z její vnější strany vyloženě namrzlou. Scarpa k botám vyrábí i klasické skialpové vnitřky s podrážkou a šněrováním, ty ale nemám a ani jsem je neměl v ruce.
Scarpa Spirit 4 v plné kráse
Podrážka drží na jakémkoliv povrchu, jen je docela měkká a očekávám, že by se mohla rychleji opotřebovat. Nicméně ve skialp botách toho člověk po asfaltu moc nenachodí, takže to nebude vážnější problém. Je také dobře, že je zde možnost použití vázání typu Dynafit TLT Tech (a jeho vyvíjených klonů), takže člověk není omezen jen na standardní těžší skialpinistická a freeridová vázání.
Upevnění přezek na skeletu Scarpa Spirit 4
Boty Scarpa Spirit 4 nejsou zrovna lehké (jedna bota 1860gr/vel. 27). Jako konkurenci, převážně lehčí, bych viděl Dynafit ZZero4 (1740gr/27,5) nebo Garmont MegaRide (1725gr/27,5). Cena šla letos docela dolů, pohybuje se okolo 12 tisíc korun (loni okolo 14 tisíc Kč.), stejně jako konkurenční značky. I tak je to docela pálka, vyplatí se kupovat v letních výprodejích. Dovozce (www.alpsport.cz, www.scarpa.cz) poskytuje k botám taky servis a náhradní díly.
Vlevo tvrdý jazyk a Booster, vpravo dvoudílný a
standardní pásek
Na závěr ještě malé upozornění. Záleží, na jak široké lyže se bude používat, pokud se jedná o klasiku, tedy šířku do cca 85mm, tak jsou tyto boty skvělé. Pokud je lyže širší, dělá Scarpa i jiné lyžáky na kombinaci skialp/freeride, které by měly být pevnější. V době, kdy jsem boty kupoval já (léto 2008) se ještě nevyráběly.
Booster na Scarpa Spirit 4 v detailu
Vnitřní strana boty Scarpa Spirit 4
Scarpa Spirit 4 v akci s vázáním Naxo
„Nicméně ve skialp botách toho člověk po asfaltu moc nenachodí, takže to nebude vážnější problém.“ – ehm, jak kde, co tak jarní přístup do Západních Tater ze severu?
Ostatně, nemusí to být ani asfalt, stačí suťoviště, skála, apod. a po takových površích se při skialpech chodí celkem často v jakékoliv nadmořské výšce :-)
Co ty plastové horní přezky.. docela mě to zajímá..- zkus hodit boty na noc do mrazáku a pak trochu zabrat za ně… přehnout obráceně a tak… nejspíš se s nimi nic nestane..a když jo.. tak lepší když to zkusíš Ty… :-D však sú v záruce
V mražáku už byly, hned po koupi, a vydržely. Bohužel jsem tehdy nezměřil konkrétní teplotu. :(
Tuzim po tych super booster prackach. Kde, opakujem, kde ich mam kupit za normalnu cenu? Kaslat na to! Sam si vyrobim, cely booster ma vyrobnu cenu 100 byvalych SKK a predavat sa to urcite bude za astronomicke sumy pre mladych milionarov. Kapitalisti!
A teraz na inu temu: podla fotiek to vyzera na carovnu kombinaciu tazke lyze, tazke viazanie, tazke lyziarky. Nedosahujes sice absurditu Vsetovho setupu, ale nebezpecne sa blizis! Skus sa nam, zivotom menej skusanym, zverit, ake je to tahat zavazia na nohach. Vladzes po stavnatom vyslape este lyzovat? Nie je to provokacia, len zistujem, ci mam zavidiet ludom co vlacia nacinie, ktore je viac downhill oriented.
Děkuji Čertíkovi za vynikajicí popis skeletů, určitě pomůže lidem k lepší orientaci při výběru…
Matůši, pochop, že každý není gramážový specialista jako Ty :-) Tomáš a spol. (Všeťa, Vaněc) vzládají jezdit skvěle i kdyby našlapali 4000 výškových metrů za den, takže bys měl takové lidi vlastně obdivovat, bo se svým ascendent-oriented náčiním jim těžko můžeš konkurovat :-)
Samozřejmě nic ve zlém..
[5] Nic ve zlém, ale výškové metry nejsou imaginární číslo, takže házet bezmyšlenkovitě tisícovkami nastoupaných metrů je trochu přehnané :-D Představa, že by naše rožnovská těžkotonážní trojice např. pětkrát za den vystoupala na Lysou Horu v Beskydech od řeky Ostravice (aby se dosáhlo těch nadhozených 4000 výškových metrů) je poněkud nereálná.
Pokud se pletu, tak se tohoto experimentu v zimě rád zúčastním :-)
No hej! Poďte do toho.. mohla by to být dobrá zkouška morální síly! :D Navíc nahoře je prima bufáč a určitě tam bude rima svařáček
Libore, Libore, ty si si nevsimol ako fantasticky lyzujem so svojim ascent oriented nacinim? Som z Teba jemne sklamany…
(mimochodom, zdaleka nie je take lahke ako by prave ascent oriented malo byt.)
Matusi, aspon mas na cem pracovat, abys mel co nejlehci nacini a byl na kopci jeste rychleji :-)
Palici – ne vsichni jsou tak vysazeni na vyskove metry :-)
[9] Bruder, ty srandisto jeden, cituji z tvého příspěvku [5] „vzládají jezdit skvěle i kdyby našlapali 4000 výškových metrů za den“, takže plácat nesmysly k výškovým metrům jsi tady začal jedině ty.
[4] Zdravim, s kombinaci tezkych lyzi a vazka souhlas, taky bych to netahal vsude. Nicmene o tom jsme se jiz bavili a k reseni dosli pod Markrem- klidne se budu radit mezi freeridery, co si obcas neco vyslapnou. Ale pokud bych si bral lehke lyze, lehke vazani, tak z pevných, vysokých bot slevovat nechci i za cenu vetsi vahy: vis jak, ve svem veku nemusim vahu vybavy zas az tak resit.. :-P
[6] Do tohodle bych sel, za pokus to stoji.. :-D
[11] Tímto „vis jak, ve svem veku nemusim vahu vybavy zas az tak resit.. :-P“ chceš říct, že díky svému věku těsně přes dvacet máš fyzickou kondici jako Matúš a jiní? :-D
Chlapci, toto si kuknite:
http://www.youtube.com/watch?…
Mladenci vysli a zlyzovali Mont Blanc z parkoviska. Za jeden den. Ked zvladnete 4000 vyskovych s titanik vybavickou, tak MB date s techom za poobedie.
Videjko dobré. Matůši ty se na něco podobného nechystáš? Pokud by bylo s kým, rád bych takovou akci zkusil. Potřebuju na zimu abych měl vizi něčeho obtížnějšího, bo musím honit fyzicku a bez motivace to nejde. Jen na Blank nemám dobré vzpomínky a taky by mi stačily i 3000 výškových a né hned aby mi šlo pak při sjezdu o život. Co ty na to a ostatní, nenapadá vás nějaký vhodný vrchol?
Vaha neni vsechno… Nekdo zkratka jezdi na hory nejen slapat do kopce, ale i lyzovat. A na to potrebujes poradnou vybavu…
Ono bezky jsou nejlehci, ale jezdit se na nich da asi tak podobne jako na nekterem hi-tech ultra-light skialp vybaveni.
Takze Certikova varianta je trochu extremni, ale rozumim tomu proc. Ja kdyz vybiral lyze, pozadavek byl, ze nesmi byt MOC LEHKE. :-)
Mám na predaj lyže Hagan Alpin 160cm (110–70–100) R 16m cena129€, Hagan Alpin 170cm (110–70–100) R 17mcena 129€. Hagan X-Trail 140 cm (110–70–100) R 12m cena 119€. Hagan X-Trail 160 cm (110–70–100) R 16m cena 129€, Hagan X-Trail 170 cm (110–70–100) R 18m cena 129€, Atomic Descender 170 cm (113–76–98) R19m cena 149€, Atomic Outbreaker 161 cm (105–70–93) R18m cena 149€, Atomic Descender 170 cm (113–76–98) R19m cena 149€, Atomic Freedream 157cm (114–82–104) R 17,5m cena 149€, Atomic Freedream 164cm (116–82–105) R 18,5m cena 149€.
kontakt :Patrik Lupták 0915824928 luptak.patrik@gmail.com