Koncem dubna 2023 byly v prodejně Bike-eshop.cz zakoupeny MTB tretry Giro Rincon za částku přesahující 3000 Kč. Tretry jsem následně použity ve venkovním prostředí na MTB při výjezdech na vrcholy Vrchařské koruny Česko-Slovenska, Vrchařské koruny Valašska a jinde. Dále jsem na nich najezdil nějaké kilometry na silničním kole a na gravelu.
2630 km na kolech, z toho odhadem 30 km pěšky, zvládne podrážka bot
Giro. Nechybí tam náhodou kusy podrážky? Chybí!
Na podzim jsem ježdění předčasně ukončil (napadnul sníh a bylo
potřeba přejít na lyže a skialp), a tak jsem zapomněl, že podrážka Giro
Rincon byla podivně rozbitá. Na jaře jsem tretry chtěl opět použít, ale
ukázalo se, že s omezením je jejich použití možné pouze na indoor
trenažéru. Podrážka v přední části obou bot byla rozpadnutá, zatímco
paty byly v pořádku. Boty jsem tak donesl k reklamaci prodejci. Po necelém
měsíci přišlo vyjádření dovozoce do ČR (Progress cycle), prodejce to
přeposlal v tomto formátu:
„Vaše reklamace nebyla uznána jako oprávněná. Je patrné, že tretry
jsou intezivně používány v extrémních podmínkách, tomu odpovídá
jejich opotřebení. Podrážka je vpředu rozbitá a vzadu ošlapaná. Jedná
se o běžné opotřebení umocněné hrubým a intezivním zacházením. Není
prokazatelná výrovní nebo materiálová vada.“
Zcela rozpadnutá podrážka MTB bot Giro
Originál od pracovníka Progess cycle z 14. 5. 2024 (Progress cycle,
Logistic park Tulipán 1371, 253 01 Hostivice) zní takto:
„Je patrné, že tretry jsou intenzivně používány v extrémních
podmínkách, tomu odpovídá jejich opotřebení. Podrážka je v předu
rozbitá a vzadu ošlapaná. Jedná se o běžné opotřebení umocněné
hrubým a intenzivním zacházením. Není prokazatelná výrobní, nebo
materiálová vada.“
Boty Giro byly údajně vystaveny extrémní zátěži!
Co si v Progress cycle představují pod pojmem extrémní podmínky? Při pohledu do aplikace Strava za období od koupi bot do jejich reklamace jsou to tyto údaje. Botky určené pro MTB byly použity takto:
- MTB 1154 km
- Silniční kolo 864 km
- Gravel 612 km
Dohromady podrážky těchto bot vydržely neuvěřitelných 2630 km! Z toho celých 1154 km jízdy na MTB s občasným tlačením kola.
Na porovnání – mnohaleté intenzivním využívání MTB bot
Specialized a Scott
Kolik km zvládly MTB tretry Giro pěšky?
Kvalifikovaný odhad pěších přesunů v těchto „extrémně odolných botech“ je necelých 30 km, z toho mimo asfalt a zpevněný podklad do 15 km. Podrážka bot (svršek bot je bez jediného kazu, uvnitř jsou ještě originální neošoupané nálepky na vložkách) určených pro MTB tedy vydrží chůzi necelých 30 km. Tato zátěž byla dodavatelem do ČR (Progres cycle) uznána jako extrémní, kdy je podle reklamačního vyjádření jasné, že je podrážka bot úplně zničena. Podrážka se v přední části jednoduše rozpadla.
Rozbitá přední část podrážky u bot Specialized po mnohaletém
používání
Porovnání s jinými botami určenými na MTB
Za 25+ let ježdění s SPD jsem už použil řadu různých bot, u žádných z nich se nerozpadla podrážka. Většinou po X letech došlo k prasknutí paty, nefunkčnosti zapínání, jednou po pár letech u jedné boty praskla podrážka v místě kufru, ale nikdy se podrážka nerozpadla. Na ukázku například předchozí cyklobotky Specialized a Scott:
- Specialized byly používány odhadem šest sezón, v přední části je podrážka okopaná a urvaná. Její zbývající část ovšem nejeví znaky celkového rozpadnutí jako Giro. Na botkách nedrží suché zipy.
- Scott po třech letech praskla plastová část podrážky určená k instalaci kufru na jedné botě. Vepředu je také patrné odchlípnutí. Zbytek podrážky je v téměř původním stavu.
A co vydrží botky na chůzi a běh v terénu. Jsou-li to Scarpy s podrážkou Vibram, dojde u nich po cca 5 letech k intenzivnímu ochození minimálně v přední došlapové části (jsou v neustálém kontaktu s podkladem, takže je to pochopitelné), ale k žádnému rozpadnutí jako u MTB bot Giro
Podrážka MTB bot Scott po třech letech – bez poškození
K čemu jsou určeny MTB tretry Giro?
Tretry Giro jsou dle své odolnosti určeny na domácí trenažér a s opatrnosti na silniční kolo nebo gravel, pokud se v nich bude chodit opatrně jen po asfaltu, betonu nebo dlažbě. Do jakéhokoliv nezpevněného terénu se nehodí, neboť nevydrží ani občasné použití během půl roku. Další variantou použití této obuvi, aby vydržela alespoň zákonnou dvouletou záruku, je dát je do botníku nebo poličky, obdivně na ně hledět, ale ven na kolo si brát jiné boty, které něco vydrží.
Botky Scarpa s podrážkou Vibram po dlouhodobém intenzivním
používání v různě náročném terénu, kdy je patrné ošlapání
přední části podrážky
Tzv. záruční podmínky firmy Giro
Svršek Giro jako nový, jen ta podrážka zespodu chybí
Pata a střední část podrážky Giro nejeví sebemenší náznak
opotřebení, přední část podrážky se úplně rozpadla